woensdag 11 augustus 2021

Mijn verhaal in het krantje van SPITS

Hoi allemaal,

Het wordt toch eens tijd voor een teken van leven, want het is alweer zo lang geleden dat ik wat heb geschreven. 

Een paar weken geleden werd ik gevraagd op mijn werk om wat te vertellen over mijn hobby en dat zou dan in het maandelijkse personeels-krantje komen van ons bedrijf SPITS.

En dit is het dan geworden. Volgende keer zal ik weer over mijn projecten schrijven.

Lieve quilt-groeten, Ineke

                                                              🕂🕂🕂🕂🕂🕂

Mijn hobby is quilten.

Een quilt is een doorgestikte deken. Hij wordt gemaakt van drie lagen textiel die op elkaar genaaid worden door middel van quilten (doorpitten). De top kan een hele lap stof zijn of patchwork. Het woord quilt is afgeleid van het Latijnse culcita, dat gevulde zak betekent.

Het is alweer meer dan 18 jaar geleden dat ik in contact kwam met quilten. Er had een klein stukje over een winkel aan de Langeweg in de krant gestaan, dat stofjes verkocht en cursussen gaf om "dekens"te maken. Al gauw werden de eerste  stapjes gezet in deze hobby en mijn allereerste quilt werd een "prentenboek", blokjes in alle soorten en maten voor een wandkleed. 

De blokjes konden dan uit een boek gehaald worden of je tekende zelf een bepaald patroon. 
Paar maanden later heb ik een sampler gemaakt, een quilt met 12 verschillende blokken in verschillende technieken.

 Vanaf die tijd is het "quilt-virus"toegeslagen en ondertussen heb ik al zeker tegen de 50 quilts gemaakt, veel zijn weggegeven, waaronder quilts voor baby's, wandquilts, quilts voor op bed. Maar ook kleedjes voor op tafel en maand-quiltjes.

Deze hobby is voor mij heel ontspannend, een bezigheid die ik vooral in de avond en/of weekenden mee bezig kan zijn. Maar ook tijdens vakantie wordt er wel eens projecten meegenomen in een bakje met  voorgeknipte lapjes stof, meestal een herhaald patroon.

In de loop der jaren heb ik mijn kennis uitgebreid door veelvuldig You Tube-filmpjes te bekijken over een bepaalde techniek. Inmiddels heb ik vele quilters ontmoet, via internet maar ook  tentoonstellingen, handwerkbeurzen en  quiltwinkels te bezoeken. Hier in Apeldoorn zit ik bij een paar quiltgroepjes van max.4-à 6 personen en tijdens deze bijeenkomsten (Bee-quiltgroep genaamd) werken we ieder aan een project, wisselen we kennis en wordt in sommige gevallen uitleg gegeven over een bepaalde techniek.

Tegenwoordig maak ik ook wel eens een tas, etui voor make-up, brillen of pennen en toilettasjes, dus straks als ik met pensioen ben ga ik me daar meer mee bezig houden.  


Liefs, Ineke




4 opmerkingen:

Zininquilten zei

Top verhaal...iedereen weet nu wat je doet....50 quilts gemaakt...pfffff, goed van jou....zover ben ik nog niet.....ik heb te veel andere dingen ook geeft niets....
Geniet maar van de complimenten want reacties krijg je zeker.....

Floor zei

Wat leuk om weer een berichtje van je te lezen op je blog Ineke!
Dat is inderdaad lang geleden.
Een leuk informatief stukje heb je geschreven voor de Spits. Daar heb je vast veel reacties op gekregen op je werk.
Je bent dus nog steeds bezig met quilten, ben benieuwd wat je de laatste tijd zoal gemaakt hebt.
Groetjes,
Floor

Jocelyn is Canadian Needle Nana zei

Ineke, I thoroughly enjoyed your post filled with your beautiful sewing work. A real treat for me to see this morning. Thanks for sharing and continued happy stitching from me in Canada!

Quilts and Newf's zei

Prachtige quilts die je gemaakt hebt